Met minder hinder op de fiets


“We spreken niet van een project, maar van een programma. Leeuwarden Vrij-Baan bestaat uit wel veertig projecten die met elkaar de bereikbaarheid van onze stad verbeteren.” Tegenover mij zit Durk Bergsma, programma manager Infrastructuur en Bereikbaarheid bij de Gemeente Leeuwarden. Enthousiast vertelt hij over de klus waar hij al jaren aan werkt: Leeuwarden Vrij-Baan. Hij gelooft in het project, is ervan overtuigd dat al het verkeer in en rond Leeuwarden er baat bij zal hebben.
“Als de belangrijkste projecten in 2014 zijn afgerond, profiteert iedereen hier van, niet alleen auto’s, maar ook fietsers.”

Minder hinder
Durk heeft mijn volledige aandacht. Gedreven vertelt hij over de kansen en mogelijkheden van Leeuwarden Vrij-Baan. Ik interview hem voor een ‘special magazine’ over infrastructurele projecten in Fryslân. Ik had niet direct verwacht dat dit zo’n leuk gesprek zou worden. Op het puntje van mijn stoel luister ik naar zijn verhaal.

Durk legt uit dat het bijna onmogelijk is om wegwerkzaamheden uit te voeren zonder dat iemand er last van heeft. De Gemeente Leeuwarden heeft daarom, samen met Rijkswaterstaat en de Provincie, het MinderHinderManifest opgesteld. Daarin hebben ze afgesproken dat ze hun uiterste best zullen de hinder en overlast zoveel mogelijk te beperken.

Oeps…
“Je bouwt wel wat krediet op, maar dat ben je zo ook weer kwijt. Kijk naar het Drachtsterplein”, vervolgt Durk. Oeps, daar zul je het hebben, denk ik. Nu gaat hij vertellen over de nare stukjes in de media over de ellende rond het Drachtsterplein. Ik voel mij op slag schuldig, er kruipt nog net geen blos naar mijn wangen. Ik mopperde immers luidkeels mee over de wegomlegging voor fietsers rond het Drachtsterplein. Een hele toestand, maar tegenover deze gedreven manager, voel ik me ineens een beetje schuldig over mijn gekrakeel.

Emmer krediet
Durk vervolgt zijn verhaal. “Ik heb nog nooit zoveel enthousiaste reacties gehoord. Het autoverkeer op het Drachtsterplein heeft in jaren niet zo soepel doorgereden”, zegt de directeur met een brede grijns. En ja, fietsers ondervinden hinder, geeft hij ruiterlijk toe. “Hinder kunnen we bij zulke ingrijpende projecten niet altijd voorkomen. Maar we proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken, de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden en iedereen zo goed mogelijk te informeren over wat we gaan doen.”

En hoe hard ik eerst ook mopperde, ik geloof deze man. Hij doet echt zijn best. Hij gelooft in ‘Met minder hinder naar Vrij Baan in Leeuwarden’. Durk heeft vast ook een plausibele verklaring voor de gevaarlijke situatie voor fietsers bij de Kanaalstraat, waar Peter Nieuwenhuijsen hier kort geleden nog over schreef. Ik weet het zeker. Van mij krijgt deze gedreven programmamanager voorlopig in ieder geval een hele emmer krediet.

1 opmerking:

  1. Het lijkt mij toch dat Durk niet alleen vooraf maar ook achteraf vooral met automobilisten praat. Ik heb nog nooit zoveel negatieve reacties gehoord als over werkzaamheden bij het Drachtsterplein. Fietsers ten Oosten van het Drachtsterplein moeten nu nl. nogal omrijden. Het is waarschijnlijk maar net met wie je praat. Nou vind ik wel dat een programmamanager van de gemeente met alle belanghebbenden moet praten. En als het over situaties binnen de bebouwde kom betreft, vind ik dat hij iets meer met fietsers moet praten. Die hebben daar nl. het primaat, zoals ooit zo mooi werd beschreven in een fietsnota.

    BeantwoordenVerwijderen