Geld verdienen met je lidmaatschap

Langzamerhand is het ledenblad van de Fietsersbond: de VogelVrijeFietser voor mij een blad geworden, wat ik van voor tot achter lees. Zo was daar in het laatste nummer een mooi verhaal over een onschuldig youtube filmpje van Mark Wagenbuur over de normale fietsspits in Utrecht. Die is inmiddels uitgegroeid tot een Youtube hit met een miljoen views. Voor Amerikanen is dit blijkbaar een ander Universum.

Veel van de andere bladen zoals die van GreenPeace, de NS, de zorgverzekeraar, It Fryske Gea komen veelal niet uit hun plastic omhulsel. Laten we zeggen door tijdgebrek. Voor de VVF heb ik wel altijd tijd. Zoals het een moderne maatschappelijke organisatie betaamt, krijg je er voor dezelfde prijs gratis wat marketingrommel bij. Meestal gaat dat dan ongezien naar de stapel oud papier. Dat was ik ook van plan met de laatste bijsluiter. Een simpel A5 formaat papiertje met heel veel kleine lettertjes. Waarom weet ik niet, maar ik las het toch even.

Enigszins gevoelig voor financiële buitenkansjes bleef ik er wat langer bij hangen. Korting op je zorgverzekering als je lid bent van de Fietsersbond en een gratis ongevallenverzekering. Mijn eerste gedachte was, dat actuarissen van de zorgverzekeraar hadden berekend dat fietsers over het algemeen gezonder zijn en dus minder een beroep doen op de verzekering. Een alleszins plausibele redenering gezien de toenemende hoeveelheid rapporten over het effect van fietsen op de volksgezondheid. Zo zou de gemiddelde werknemer 1 dag per jaar minder ziek zijn als die met de fiets naar het werk komt.

Na wat nader onderzoek bleek deze redenering niet juist. De zorgverzekeraars geven heel vaak kortingen aan bijv. organisaties met een collectieve ziektekostenverzekering of aan bijv. de leden van de vakbond. Dat zijn er nogal wat. En er wordt door hen helaas geen korting op korting verstrekt. Dus heb je al een kortingsregeling lopen, dan geldt het niet. Voor mij gaat de vlieger wel op. Ondanks het lidmaatschap van diverse organisaties, zat er tot nu toe geen kortingsregeling op de zorgverzekering of ongevallenverzekering bij.

Rekenvoorbeeld
De gemiddelde korting bedraagt 5% voor een basis- en 7% voor een aanvullende zorgverzekering.
Met mijn wat dure aanvullende verzekering van € 134,-- per maand, betekent dat dus 7% van € 134,-- * 12 = € 112,--. Dan nog een gratis ongevallenverzekering, waar ik nu € 45,-- op jaarbasis voor betaal. Trek ik daar het lidmaatschapsgeld van € 26,-- van af, dan verdien ik dus jaarlijks € 86,-- + € 45,-- = € 131,-- aan mijn Fietsersbond lidmaatschap. Dat kan niet waar zijn.

Een goed verhaal
Lid worden
Tijdens onze buiten-acties zoals nu met de ikvalop fietsverlichtingcampagne probeer ik ook wel eens mensen te porren voor een lidmaatschap. Wat heb ik daaraan? is een vaak gehoorde reactie. Meestal schat ik dan in een split second in of ik hier met het ideële of met het commerciële verhaal moet komen. Hoewel ik weet dat er nog meer financiële voordeeltjes zijn, kan ik daar ter plekke vaak niet opkomen. Een verhaal over het maatschappelijk belang van goed fietsbeleid ligt mij beter. Dat is nu anders, nu zeg ik voortaan als intro, dat het lidmaatschap je geld oplevert.

Als ik nog wat groter denk, zouden we aansluiting moeten zoeken bij maatschappelijke instanties die zich inzetten voor de koopkracht van bijv. mensen met een uitkering. Misschien moeten we de formulierenbrigade inschakelen om met de kerst een kerstkado uit te delen: een lidmaatschap van de Fietsersbond met korting op de zorgverzekering en een gratis ongevallenverzekering.

Addertje
Nu staat er een imposante lijst met zorgverzekeraars, waar kortingen mee zijn bedongen: VGZ, Menzis, de Amersfoortse, Avero achmea, AGIS, Delta Lloyd, ONVZ, CZ en Stad Holland. Maar de mijne: IZA staat er niet bij. Net zo min als de hier populaire Friesland Zorgverzekeraar. Wat moet ik nu doen? Toch maar naar een andere zorgverzekeraar? Of de FB bewegen ook met mijn zorgverzekeraar afspraken te maken? Zeker de Friesland Zorgverzekeraar die zich hier profileert als een werkgever die nadenkt over het Nieuwe Werken en duurzame mobiliteit moet toch in deze lijst willen staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten