Mijn vriendje Willem zijn habitat

Laatst was ik in het kader van de IFFA sinds heel lang op bezoek bij mijn oude vriendje Willem. Na een avondje eten en documentaires kijken, bleef ik bij hem overnachten. Ergens midden in Amsterdam bewoont hij een eerste etage die we via een vrij steile trap bereikten. In zijn ruime appartement viel mijn oog direct op een in het midden van de kamer opgestelde ogenschijnlijk spikslinternieuwe van Moof.
Zelf al enige tijd op het spoor van dit type fietsen vanwege de eenvoud en het design, dacht ik wel te begrijpen waarom hij die in huis stalde. Te mooi om buiten te laten staan. Nou is Willem een bijna vijftiger, maar zo fit als een hoentje en geen grammetje te zwaar, maar toch vroeg ik mij af of hij dan die fiets elke keer de trap op en af sjouwde. De keuze voor een van Moof leek mij ook in dat kader een logische, omdat daar niet veel aan kapot kan gaan en ook nog eens vederlicht is, maar het antwoord zette mij toch wel even op het verkeerde been. "Ik fiets bijna niet, ik gebruik hem misschien maar 1x per week". Dat paste even niet in mijn denkkader en vloekte met het beeld dat ik van Willem had. Nou wist ik dat Willem ook al geen auto bezat en toch een man van de wereld, die met enige regelmaat een paar maanden in een ander werelddeel verblijft, dus zeker geen in zichzelf gekeerde kluizenaar. "Ik doe alles lopend". Maar..., "Mijn werk, vrienden, cafe's, sportclubs bevinden zich binnen een kwartiertje lopen, dus waarom zou ik gaan fietsen. 1 keer in de week zit ik op tango-les in Zuid-Oost, dan pak ik de fiets." Dat verklaarde meteen, waarom ik dat verschrikkelijke wandeltempo van hem, de avond ervoor en de ochtend erna, niet bij kon houden. Ik voelde me even als de notoire automobilist, wanneer ik die vertel, dat ik in Leeuwarden alles op de fiets doe. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op mijn vriendje Willem. Misschien ook omdat zijn habitat op het ogenblik Buenos Aires is, waar hij zijn tango wil perfectioneren. Daar zal hij wel niet op de fiets heen gaan. Wellicht lopend.

1 opmerking: