Alle aandacht voor het Drachtsterplein

“Ik denk er serieus over van de week met de auto boodschappen te gaan doen”, mijn vriendin klinkt resoluut. Ik kijk haar verbaasd aan. Boodschappen met de auto? Mijn vriendin woont vlak achter het Drachtsterplein. Op de fiets is ze binnen mum van tijd bij het nabijgelegen winkelcentrum. Via het fietspad naar de Aldlânsdyk en dan alleen nog het plein oversteken. Ze is er zo snel, daar kan geen auto tegenop. “Hoezo doe jij tegenwoordig boodschappen met de auto?” Ze kijkt me aan alsof ik een heel domme vraag gesteld heb.

We gaan los
Ineens valt het kwartje. Het Drachtsterplein is een grote chaos, vooral voor fietsers. “We gaan los”, kondigde opzichter Harold Rakers begin augustus aan, in de digitale nieuwsbrief van de gemeente over de werkzaamheden op het Drachtsterplein. Om de verkeerssituatie te verbeteren, gaat het hele plein op de schop. Een omvangrijke klus die zeker een paar jaar gaat duren. Mijn vriendin ziet er als een berg tegenop.

Dat is niet zo gek, als je bedenkt dat zij voor elk ritje richting de stad het Drachtsterplein moet oversteken. “Je kunt straks niet meer met de fiets het plein oversteken. Je moet voortaan een heel stuk omrijden”, weet mijn vriendin. Ja, dat lees ik ook in de nieuwsbrief. Vanaf 15 augustus worden er borden neergezet voor het omleiden van fietsers. Vanaf dan kunnen we voorlopig niet meer over het plein, maar fietsen we langs veilige omleidingsroutes, die met oranje lijnen op een kaartje zijn aangegeven.

Veilig fietsen
De rotonde verandert in een sterrotonde, waardoor het verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon in alle richtingen kan blijven rijden, begrijp ik. Fietsers rijden weliswaar iets om, maar het is de moeite waard, belooft de nieuwsbrief. In 2015, of misschien in 2016, als het plein helemaal klaar is, fietsen we via een fraaie nieuwe entree veel veiliger de stad binnen. Via mooie fietstunnels door een parkachtige omgeving.

Aandacht
Mooie plannen waarmee de gemeente fietsen in Leeuwarden zo aantrekkelijk mogelijk wil maken. En dat sluit dan weer prachtig aan bij het mobiliteitsbeleid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Wat schrijft de VNG daar ook alweer precies over? Ik pak het beleidsdocument er nog eens bij: ‘Fietsers zijn samen met voetgangers de meest milieuvriendelijke verkeersdeelnemers en verdienen daarom juist op lokaal niveau alle aandacht.’

Alle aandacht? Daar heeft mijn vriendin in ieder geval een heel ander idee bij. “Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit met z’n volle verstand heeft bedacht. Belachelijk, vooral voor fietsers”, zegt ze, “daar zou je eens iets over moeten schrijven.” Een goed idee, ik geef haar direct alle aandacht.



1 opmerking:

  1. Inmiddels ook voor automobilisten een redelijk drama geworden. Vooral als je de sterrotonde driekwart moet nemen. Bovendien wordt er als een gek gereden. Ook ik woon in Aldlan en weet nu al op de fiets of met de auto. Het Drachtsterplein voorlopig zoveel mogelijk mijden.

    BeantwoordenVerwijderen