(sl)echte mannen

Zullen we het vandaag eens hebben over mannen in busjes? Je weet wel, in klusbusjes. Stoere mannen op weg naar een stoere klus: een leidinkje leggen, tuinhuisje timmeren, riooltje raggen. Fijne mannen die een echt vak hebben geleerd en ons poezelige linkerhandenbezitters helpen met wat we niet kunnen. Of willen. Tot zover top.
Het is lang geleden dat de echte mannen een fiets van dichtbij hebben gezien. Ja, heel vroeger moesten ze van hun moeder leren fietsen. Maar op de fraaie leeftijd van 16 jaar (en liefst een beetje illegaal eerder) verruilden ze de fiets voor een heuse brommer. Niet een modieus scootertje, maar een Kreitler. Opgevoerd. Daarna kwamen de baan en de bus.

De mannen hebben haast. Het regent. De busjes beslagen. Op de rotonde heeft de fietser voorrang. Belachelijke regel, gas. Vandaag overkomt het mij. Omdat ik mijn pappenheimers een beetje ken, rem ik op tijd. Mijn boze blik heeft geen enkel effect; de mannen steken nog net geen middelvinger op.

Ik ben geen Youp, maar: kunnen we geen landelijk meldpunt voor foute busjes maken? Daar zijn social media toch zo goed voor? Vanaf nu noteren we de naam van het klusbedrijf, maken deze landelijk bekend en spreken met elkaar af dat we nooit maar dan ook nooit zaken doen met dit bedrijf. Fietsers versus foute klussen. Omdat ik niet alleen van het straffen ben, maken we ook een tweede lijst. Met voorbeeldige busjes en ja, je raadt het al: daar besteden we ons werk juist wél aan uit. En de meest voorbeeldige bus van het jaar krijgt… een fiets. Desnoods een e-bike. Fietsveiligheid als economisch principe. Doe je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten