Fietsfeest in de trein

Hoewel ik inmiddels alweer een tijdje in Fryslân woon, zijn er nog steeds genoeg plekjes in de provincie waar ik nog nooit ben geweest. Zo bezocht ik bijvoorbeeld nog nooit de historische dorpen Sloten en Hindeloopen(foto). Ik fietste ik nog nooit rond het Lauwersmeer en ook reed ik nog nooit toe de Linderoute, die toch aanbevolen wordt als een prachtige fietstocht.


Treintje naar Stavoren
Het is er gewoon nog niet van gekomen. Maar dat verandert de komende weken. Zo bezocht ik begin juli voor het eerst in mijn leven Stavoren. De voormalige Hanzestad aan het IJsselmeer, de oudste stad van Fryslân. Ik had er veel over gehoord, maar het kwam simpelweg niet bij me op het stadje te bezoeken. Tot die eerste vrijdag in juli dan. Samen met een groep gezellige senioren stapte ik op Mantgum op de trein richting Stavoren.

Dagje uit met de Fietsersbond
De vrolijk, uitgelaten ouderen namen hun fiets mee in de roodwitte Arriva trein. Zij gingen een dagje uit met de Fietsersbond. Met de trein naar Workum, dan op de fiets naar Stavoren en vandaar met de trein terug naar Mantgum. De sportieve senioren kregen in de trein een routekaartje uitgereikt, en even later ook nog een handige fietsbel, compleet met kompas. De Fietsersbond maakte er een heus feest van. En terecht, want er was iets te vieren. U hoorde er misschien al over via de Fietsersbond, of las het in de krant: dankzij de Fietsersbond, de provincie Fryslân en Arriva, mogen we in juli en augustus op de trajecten Leeuwarden – Sneek – Stavoren en Leeuwarden – Harlingen Haven gratis met de fiets in de trein.

Als iedereen straks net zo enthousiast is als de senioren uit Mantgum, dan wordt de proef een overweldigend succes. Net zo vrolijk als zij ’s ochtends in Mantgum de trein instapten, stonden de senioren ’s middags in Stavoren op de trein te wachten. Joelend begroetten de fietsers het Orkest voor Zieken en Zeevarenden dat op het perron in Stavoren voor een vrolijke muzikale noot zorgde. Het Orkest en de fietsers dreven de conducteur van de trein tot wanhoop. Bij Arriva moesten ze duidelijk nog even wennen aan al die fietsers in de trein.

Gratis fiets in de trein
Maar dat komt vast goed. Alle begin is immers moeilijk en het is niet niks om op de eerste dag van zo’n proef direct zo’n dertig fietsen op tijd in de trein te moeten zetten. Maar het lukte en in de trein toverde de conducteur zelfs alweer een lach op zijn gezicht. Zeker weten dat dit de komende weken alleen maar beter gaat. Ik ga de conducteur binnenkort weer eens opzoeken. Dan ga ik opnieuw met de trein naar Stavoren en fiets vervolgens via Hindeloopen naar Harlingen. Een prachtige fietstocht van ruim vijftig kilometer langs plekken waar ik ik nog nooit fietste. Ik heb er nu al zin in…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten