Het Europaplein en de wet van Brever


Graag wil ik het verhaal vertellen van 2 personen, voor wie het Europaplein een belangrijk rol speelt in keuzes die zij maken.

Eerst hebben we Ingrid uit de Schrijversbuurt in Leeuwarden. Ingrid is een druk bezette moeder van 3 kinderen. Ze werkt, is maatschappelijk actief en voedt samen met haar man de kinderen op. Ingrid wil zoveel mogelijk op de fiets de stad in. En zeker wil ze dat haar opgroeiende kinderen op de fiets naar school kunnen, naar hun vriendjes, naar de sportvereniging of hobbyclub. En dat ze dat ook steeds meer zelfstandig kunnen doen.

Bij het huidige Europaplein durft ze dat niet aan:

Er wordt harder gereden dan op een normale rotonde, waarschijnlijk door de ovalere vormgeving en er zijn heel veel kruisingen met autoverkeer. Vaker dan haar lief is neemt ze nu de auto om haar kroos weg te brengen of fietst ze zelf mee. Dat komt met 3 kinderen al snel neer op ongeveer 40 keer heen en weer in de week.

Haar hoop was gevestigd op het nieuwe Europaplein. Voor een aantal richtingen kan ze nu door een fietstunnel, alleen voor de belangrijkste richting die van de stad in over de Heliconweg is geen fietstunnel bedacht. De gemeente had geen geld en gaf aan dat de Schrijversbuurt heel goed gebruik kan maken van de oversteek bij de Rhijnvis Feitsstraat. Dat vindt ze geen fijne oversteek van de Heliconweg. Zeker niet nu iemand van de Fietsersbond haar heeft verteld over een onderzoek naar fietsverkeersongevallen. Verreweg de meeste ongevallen binnen de bebouwde kom vinden plaats op voorrangskruisingen met 50 km wegen. Niet in 30 km gebieden, niet bij rotondes en natuurlijk niet in fietstunnels, maar op gewone kruispunten ook al zijn die uitgerust met verkeerslichten of midden-geleiders.

Ingrid is ook al ontevreden over haar auto-ontsluiting en ze voelt zich opgesloten. Ze denkt er serieus over na om te gaan verhuizen. In Dronrijp zijn nog net een paar kavels vrij in een uitbreidingsproject. Dan moet ze wel snel zijn, want buren verderop in de straat hebben al een van de laatste opties genomen. En er staan al een paar woningen in de straat te koop, dus ook de verkoopbaarheid van haar huis staat onder druk.


Grotere kaart weergeven


Petra uit Dronrijp
Petra werkt 4 dagen per week in een winkel aan de Kleine Kerkstraat. Ze is wat gemakzuchtig, niet heel sportief, kiest voor de auto, en parkeert die netjes in de parkeergarage van het Oldehoofsterkerkhof.

We gaan met Petra vooruit in de tijd: 2015
Petra is blij met het nieuwe Europaplein. Het stroomt nu veel beter door en ze is in een poep en een zucht, waar ze wezen moet in de stad. Ze heeft de laatste tijd wel 2 dingen opgemerkt:
  • een aantal buren en kennissen gaan nu ook vaker met de auto de stad in. Voorheen fietsten ze altijd achterlangs via de polder langs het water de stad in.
  • Ze heeft een aantal nieuwe buren gekregen uit Leeuwarden. De eerst onverkoopbaar lijkende nieuwbouwwijk is ineens verrassend snel volgestroomd. Voornamelijk met mensen uit Leeuwarden, die graag buiten-uit willen wonen. Iemand van de Fietsersbond had haar uitgelegd dat dit verklaard kan worden door de wet van Brever of te wel de universele wet van behoud van reistijd.

5 jaar later: 2020 Door omstandigheden staat Petra nu voor andere keuzes:
  • De economie draait weer als een tierelier. Ondanks alle goede bedoelingen met betrekking tot de bereikbaarheid is de doorstroming van het Europaplein weer net zoals eerst. Dit volgens een andere wet nl. die van behoud van ellende.
  • Ook had de dokter had haar vanwege verhoogd cholesterol geadviseerd wat meer te bewegen, en begin maar eens met wat vaker te fietsen.
  • Daarnaast de absurde brandstofprijzen. 1 liter biodiesel kost maar liefst 9 gulden 30. Guldens inderdaad.
  • Petra denkt er nu serieus over na om een electrische fiets aan te schaffen. Ze had het eigenlijk al eerder willen doen, maar ze hoort vanuit de buurt van die slechte verhalen over de entree via het Europaplein als fietser. Dan moet je of via een paar tunnels linksom rijden of via een gevaarlijke oversteek de Heliconweg over. Als alternatief denkt ze er wel eens over na om in de stad te gaan wonen. Dat had ze eigenlijk ook al veel eerder moeten doen. 8 jaar eerder in 2012 was er nog sprake van een ruime keuze in Leeuwarden van betaalbare woningen en hypotheekrenteaftrek.
Maak van de min een plus
Laten we geen grote kans missen. Het Europaplein is voor fietsers en ook de leefbaarheid van Leeuwarden heel veel beter af met een fietstunnel onder de Heliconweg door.

1 opmerking:

  1. Het Europaplein kan maar beter zo blijven als het is. De fietser is het veiligst als de auto in de file staat. Bovendien loopt elke nieuwe oplossing voor de auto toch weer vol. Zonde van het geld.
    En we krijgen toch de haak en de nieuwe weg naar Stiens?

    BeantwoordenVerwijderen