Van 400 pk naar 0,4 pk


We kennen zo langzamerhand wel het verhaal van "altijd voor de wind" en "e-bikes zijn voor bejaarden". Ik wil graag in het kort vertellen wat mij is overkomen toen ik in aanraking kwam met de e-bike.

Subaru Impreza WRX 
Ik ben gek op snelle auto's die ook nog een beetje betaalbaar zijn voor een ambtenaar. Nog altijd kan ik de sociale druk voor een gezinsbak weerstaan en ben ik een trotse eigenaar van een Subaru Impreza WRX. Tot voor kort, pak weg juni 2011, was ik ook met geen stok uit m'n auto te krijgen. Ik griezelde bij het idee om met tegenwind, regen en een regenpak dat van binnen natter wordt dan van buiten, op de fiets de woon-werkafstand af te leggen. Maar toen ik eenmaal op een e-bike had gereden (m'n schoonvader had er 1 aangeschaft, even proberen…) begon het te jeuken. 

Ik kon er niets aan doen, maar ineens had ik thuis een stapel folders liggen en tot m'n stomme verbazing zat ik op een gegeven moment niet op een auto-forum maar zocht ik op internet naar e-bikes! Het kon niet anders: ik was besmet met het fietsvirus! Maar dan natuurlijk wel een met een motor.
Ben naar de beste dokters geweest, maar ik was 'ten dode' opgeschreven. Het enige redmiddel was het aanschaffen van een e-bike (het is een Trek T500+ geworden). Gelukkig werd een gedeelte van de aanschaf vergoed door de 'ziektekostenverzekeraar', oftwel de regeling van het Nationale FietsPlan (NFP).

En ik moet zeggen, ik ben zo goed als genezen. Waar ik in het begin dacht '2 op 5' moet lukken, fiets ik nu zelfs 4 dagen per week vanuit mijn woonplaats Oentsjerk naar mijn werk in Leeuwarden. Ben nog 1 keer naar de psychiater geweest, maar die kon niks vinden. Voordat ik de Trek kocht heb ik nog wel even een rekensommetje gemaakt hoe lang ik er over zou doen om de aanschafkosten er uit te krijgen. Gelukkig rijdt mijn getunede Subaru Impreza WRX 1 op 8 (300 gram CO2 per km, oftwel 7.5 kg per dag...oeps), en dus zou het moeten lukken om in 2 jaar tijd de financiële pijn van de aanschaf te stillen. Als ik in een auto had gereden die 1 op 24 rijdt, dan had ik er 6 jaar over gedaan. Is zo'n benzineslurper toch nog ergens goed voor…


Ruurd Herweyer

5 opmerkingen:

  1. Beste Ruurd, fijn dat je uit je auto bent gekomen. Geen idee van je leeftijd niet en de situatie op je werk, bezweet aankomen en niet kunnen douchen en verkleden is misschien een idee om e-bike te gaan rijden. Hopelijk heb je ook oog, voor het bewegen en rijd je ook economisch, dwz dat je voelt dat je fietst al rijd je tegen- of meewind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fun moet kunnen of dat nu een sportwagen, crossmotor of brommer is. Ik gun ieder zijn hobby.
    Om een benzineslurper te gebruiken voor woon-werkverkeer, is heel vaak niet nodig.
    Een duur en vervuilend grapje bovendien.
    Geweldig verhaal!
    Veel plezier met je beide voertuigen.

    Ik ben niet bejaard, maar ik heb een bakfiets met e-ondersteuning (Padalec heet het officieel, op een E-bike trap je zelf niet mee)
    Dat duwtje in de rug weet ik te waarderen. Nu doe ik daar de boodschappen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ruud,

    Mooi verhaal, je zag er vorige week ook heel erg fit uit, ik denk wat is er met hem. Ik kon natuurlijkmniet bevroeden dat de Impreza in het hok bleef staan. Nu op naar de herfst en de winter, we checken komend voorjaar. Ik zou zeggen hou hem opgeladen en lekker fietsen.

    Groet Jan

    BeantwoordenVerwijderen