Sukkel

Denemarken fietsland? Men zegt het. Maar het is volslagen onzin. Wie ik ben om dat te beweren? Ik heb een broertje en zusje in Denemarken, spreek de taal, heb er een paar maanden gestudeerd en kom er al sinds mijn nulde. Met andere woorden: ik ben toch wel een beetje de Doctor Clavan van Denemarken.

Om de bewering ‘Denemarken fietsland’ kracht bij te zetten, wordt gerefereerd aan de hoge fietsdichtheid van het land. Dat kan wel waar zijn, maar die fietsen staan vooral in schuurtjes. Prachtige fietsen, die –al ware het oldtimers- alleen worden gebruikt als voldaan wordt aan de volgende criteria: 0% regenkans, boven de 20 graden, maar onder de 27 en het moet weekend zijn. Lang geleden arriveerde in Denemarken een spelend vriendje van me met de taxi. “Ja, het sputterde en dan kom je niet met de fiets”. Niet gelogen.
“Er wordt anders een speciaal fietswegennet  in Kopenhagen aangelegd, dat is het bewijs.” Als je ooit langer dan een middagje in Kopenhagen bent geweest, weet je dat het qua verkeer de meest veilige stad is. Zelfs voetgangers stoppen voor rood. Het is dus helemaal niet nodig om iets met speciale fietspaden te doen.
Mijn theorie: de Deen is eigenlijk bang voor de fiets. Kinderen en steeds meer volwassenen rijden met een helm op (nooit sneller dan 10km/u trouwens). Mijn goede relatie met  mijn zusje heeft een deuk opgelopen toen ik vertelde dat mijn kinderen nooit een helm op hebben. In Denemarken staat dat gelijk aan kindermishandeling. Ook niet gelogen. Denen fietsen als een soort opgetuigde kerstbomen door de stad en dan nog kijken ze angstig om zich heen.
Het Deense woord voor fiets is cykel. Dat spreek je uit als: suukel, dat klink bijna als: sukkel. En dat is niet voor niets. Verder is het een prachtig land met leuke mensen en het is  geweldig om er als vakantieganger te fietsen: zoveel mooie lege fietspaden…




Geen opmerkingen:

Een reactie posten